אוונג'ר, הנוקם. אתם מכירים את השם מסרטי גיבורי על, קומיקס, משחקי מחשב. כעת, גם המותג ג'יפ משתמש בו. אבל זו אינה הפעם הראשונה שאוונג'ר מסמל דגם בעולם הרכב, והוא ממש קשור לכאן ומאז. שם זה עיטר משפחתית אפרורית של הילמן, מותג בריטי שהיה שייך לקרייזלר אירופה ונעלם. גרסאות הקופה משכו תשומת לב ופלטפורמת ההנעה האחורית המוצלחת הביאה ליצירת מהדורות טייגר ו־BRM, והמכונית נקראה קרייזלר אוונג'ר ב־1976; ב-1978 פסקה קרייזלר אירופה והמכונית הייתה ב־1979 לאוונג'ר של טלבו, אז של PSA הצרפתית. קרייזלר אמריקה קראה לדודג' קופה מ-1994 בשם זה (ועד 2000), ובסיבוב נוסף (2007-2014) הייתה משפחתית-גדולה (גם בארץ).

ג'יפ
צילום: אלי שאולי
 

דרכי השם

ב־2021 שוב הצטלבו דרכן של קרייזלר, שהייתה לחלק מ-FCA ב-2014, כאשר קבוצה זו אוחדה עם PSA ליצירת סטלנטיס הענקית, על שפע מותגיה, גם ג'יפ. וכך, דגם חדש של ג'יפ מבוסס על רצפה ומכלולים של PSA ונושא את השם 'אוונג'ר' התייצב ב-2022. דגם זה הוא החשמלי הראשון של ג'יפ, והראשון של מותג זה הזוכה בתואר 'מכונית השנה באירופה', גם ראשון המבוסס על תנובת הצד הצרפתי של סטלנטיס.

הדגם חולק אותה רצפה המשרתת גם את אלפא רומיאו מילאנו המאוד חדש, אופל מוקה וקורסה, DS 3, פיאט 600 החדשה, פיג'ו 208 ו-2008. כמותם הוא מוצע בהנעה חשמלית, גם עם מנוע בעירה פנימית וגם הוא מיוצר בפולין.

ג'יפ אוונג'ר פנס
צילום: אלי שאולי
 

רשמים ראשונים

עיצוב, ללא ספק, הוא קלף חזק מאוד של האוונג'ר. דניאל קלונאקי, האחראי על העיצוב בג'יפ, הצליח ליצור מראה קלאסי של ג'יפ שאינו אגרסיבי מדי, עם פרופורציות מוצלחות. למרות הממדים, בעיקר זה הקצר של האורך, כשהוא לבד בחניה ניתן לחשוב שמדובר בכלי גדול יותר. עיצוב החזית מרשים, והצוות האירופאי שילב מאפיינים אופייניים של האחים הגדולים מאמריקה, כמו קומפאס או גראן צ'ירוקי (ביחוד מהדור הקודם), ועם זאת יצר עיצוב עדכני. לסבכה האטומה כמנהג עדות החשמל עיצוב קלסי, ויחידות התאורה מתמזגות היטב בחזית ויוצרות הופעה דינמית ורבת תנופה. סרחי העודף הקצרצרים תורמים למראה חסון וכך חצאיות המגן שעשויות היטב וחישוקי ה־"18 בגימור 'סאמיט'. 

ג'יפ אוונג'ר מבחן
צילום: אלי שאולי
 

מתחת לעור

לדגם הקטן בהיצע של ג'יפ בסיס גלגלים שאורכו 256 ס"מ, אורכו 408 ס"מ, רוחבו 178 ס"מ וגובהו 153 ס"מ; נפח תא המטען 380 ליטרים ומשקל הרכב 1536 ק"ג. 

ג'יפ אוונג'ר מצויד ביחידת הכוח החשמלית החדשה של סטלנטיס. המנוע מייצר 156 כ"ס ו-26.5 קג"מ, ההנעה קדמית, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9 שניות והמהירות המרבית 150 קמ"ש. לסוללה 54 קוט"ש (ברוטו; 51 קוט"ש נטו) לטווח של 395-400 ק"מ והספק הטעינה המהירה הוא 100 קילוואט. 

הדגם הושק עם ההנעה החשמלית, ובהמשך נוספה גרסת טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים, וזו תגיע לכאן בהמשך. לאוונג'ר נתוני מרכב ומפרט שנועדו לאפשר לו להעמיק בשטח; בכל אופן, ג'יפ. מרווח הגחון הוא 20 ס"מ, וזוויות הגישה והנטישה הן 20 ו-32 מעלות. בין מצבי הניהוג גם שלושה לתנועה בשבילים – עפר, בוץ, שלג – וגם בקרת נסיעה במורד.

ג'יפ אוונג'ר שבילים
צילום: אלי שאולי
 

כשנכנסים

בניגוד לעיצוב החיצוני המדבר גי'פאית, זה של סביבת הנהג משוחח עם דגמים אחרים של סטלנטיס. זו בכל אופן נאה מאוד וב'סאמיט' שנבחנה גם גוונים מוזהבים. חלק מהחומרים נעימים, אחרים נוקשים מדי למגע.

צג המולטימדיה נאה ("10.25), ובורר ההילוכים מקורי בתצורת לחצנים לרוחב הקונסולה שבין המושבים. הלחצנים נראים מעט רחוקים תחילה אבל קל להתרגל. כצפוי מתגים רבים ותפעול מערך המידע מוכרים מדגמים קרובים של פיג'ו, סיטרואן ועוד. מה שמוכר הוא גם הצורך בלחיצה ארוכה מדי על לחצן ההתנעה עד שהרכב יתעורר או ידומם וההחלפה האיטית מדי של מצבי הניהוג בחיווי ובפעולה.

ג'יפ אוונג'ר סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

גם תפעול מערך המולטימדיה דומה לזה של אותם דגמים, אבל לחצני קיצור דרך נוחים והמתגים החיצוניים של בקרת האקלים – חד־אזורית, מאוורר מעט רועש – עוזרים ליחסי תפעול טובים. בהשוואה לדגמים סיניים, משך ההתאקלמות כאן מהיר. מערכות מסוימות מחייבות יותר מדי לחיצות, כמו ביטול תיקון ההיגוי הפעלתן מדי הדורש גם אישור. המחוונים המוקרנים פחות מקושקשים מאשר בדגמים האחרים, והם ברורים ונכונים. 

הרצון להגניב הביא ליצירת צליל איתות שנשמע כאילו נלקח ממכונת תופים ישנה: שילוב בין תוף בס ל"רים שוט" (מכה על מסגרת המתכת של התוף). בעיר זה מזכיר מטרונום מעצבן אבל כשעולה המהירות הרעש מסווה את החלק ה"באסי" וזה הופך נורמאלי. 

ג'יפ אוונג'ר מושבים
צילום: אלי שאולי

בין המושבים תא אחסון עמוק שיכול לפי ג'יפ להכיל 580 פינג פונג; אין לו כיסוי כך שהם יכולים להתפזר. מתחת למשענת שבין המושבים עוד תא אחסון, אבל כשמזיזים אותה קדימה פתיחתו קשה. 

תנוחת הנהיגה הגבוהה ומכסה המנוע האופקי שנשקף מלפנים יוצרים תחושה כאילו והנהג נמצא ברכב חסון. ג'יפ, למשל. שדה הראייה לפנים טוב אך מאחור הוא מוגבל. טוב שברמת האבזור הזו יש מצלמה, ומוזר שאין באלה האחרות. המושב נוח אבל לאורך זמן מורגש המחסור בכיוון תמיכת גב תחתון. ובכלל, במחיר כזה היינו מצפים לתפעול כיוון חשמלי. 

ג'יפ אוונג'ר מושבים אחוריים
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נראה קטן אך תנוחת ישיבה גבוהה וזקופה יוצרת מרווחי ראש ורגליים סבירים בהחלט ביחס לרכב פנאי קטן. הכניסה לאחור אינה נוחה בגלל מפתח קטן ומפתן רחב וגבוה.

לתא המטען מבנה שימושי ושני גבהים לרצפה, וברמת הגימור הזאת לדלת תפעול חשמלי. מיקום מתג הפתיחה בתא הנוסעים (בתקרה) קצת מוזר.

ג'יפ אוונג'ר תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

אבזור

שלוש רמות אבזור. 'לונגיטיוד' ב־190,000 שקלים, כוללת תאורת לד, חישוקי "16, מפתח חכם, בקרת אקלים חד-אזורית, צג "10.25, ממשקים סלולריים אלחוטיים. 'אלטיטיוד' ב־210,000 שקלים, עם חישוקי "18, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, מחוונים מוקרנים, תאורת אווירה, ריפוד מהודר יותר. ב'סאמיט', 220,000 שקלים: מצלמה אחורית עם מבט-על (באחרות אין מצלמה), גג שחור, ריפוד מהדר עוד יותר, פריטי גימור ייחודיים בסביבת הנהג.

ג'יפ אוונג'ר רמות גימור
צילום: אלי שאולי
 

מתניעים

למנוע החשמלי החדש הספק רב יותר, והדבר מורגש מיד. גם ההבדלים בתגובות המצערת בין מצבי 'חיסכון', 'רגיל' ו'ספורט' בולטים. במצב 'רגיל' היכולת סבירה – ההספק והמומנט מוגבלים ל־110 כ"ס ו־22.4 קג"מ – אלא אם מועכים את הדוושה ומגיעים ל"מדרגת הקיק דאון". מצב 'ספורט' מביא עמו גם תגובות חדות וזריזות בהרבה, אך הנתונים (9 ש', 150 קמ"ש) מלמדים כי אין מדובר בעוצמות ההן של דגמים חשמליים אחרים. יש לכך ביטוי מחוץ לעיר, בעליות ארוכות או בעקיפות בתנאים מכבידים. פעולת המנוע שקטנה ואופיו נעים. 

הרכב התעורר עם 400 ק"מ במד הטווח. כשנענו צפונה בקצב התנועה, ביום שלא דרש פעולת מיזוג מאומצת (אם בכלל) הצריכה הייתה 5.5 ק"מ/קוט"ש לטווח של 280-290 ק"מ – לא מרשים, אך סביר משהו בהינתן הסוללה הלא־גדולה והרכב הגבוה יחסית. קטע דינאמי קצר לא פגע משמעותית בצריכה הכוללת (5.4 ק"מ/קוט"ש). 

ג'יפ אוונג'ר
צילום: אלי שאולי
 

ניהוג צרפתי?

לאוונג'ר כיול מתלים מעט נוקשה; הוא מסתדר היטב עם אספלט פגום, אך מוטרד לעיתים משיבושים בינוניים וגדולים בעיר. צמיגים עם חתך נמוך ביחס (215/55-18) אינם תורמים מצדם לספיגת מהמורות. בגלל אותו כיול נוקשה, בכביש הבין-עירוני הרכב עשוי להיות מעט קופצני על שיבושים גדולים, אבל הדבר אינו מפריע לרוב. רעשי רוח וכביש מורגשים.

אל תצפו ליורד שטח מסוקס. זה אינו ג'יפ כזה, ועדיין בנהיגת שבילים הרכב משדר חוסן הודות לפעולת הבולמים שאינם "מרסקים" על אבנים. אותו כיול נוקשה יגרום לאי־נוחות במעבר על בורות, אבל יעניק ביטחון רב בנהיגה מהירה בשבילים שאינם מאתגרים מדי.

ג'יפ אוונג'ר טעינה וטווח נסיעה
צילום: אלי שאולי


היכולת הדינמית עשויה הייתה להפתיע עד שנזכרים בקרובי המשפחה. בניגוד להרבה כלים חשמליים מהזן הקטן, אוונג'ר מתמודד היטב עם הכוח המיידי המאפיין את פעולת המנוע הזה. הכיול ההוא אחראי למרכב מרוסן, והרכב יציב ומגיב היטב להפניית ההגה. הרכב צולח פיתולים במהירות ובביטחון, רמת האחיזה גבוהה, הכוח אינו מאתגר את מכלולי השלדה, ובקרת היציבות, שפעולתה מלוטשת, מתערבת כשצריך. להגה משקל ופעולה נכונים גם בעומס דינמי. 

כמו אצל הקרובים, גם כאן פעולת הבלמים מאכזבת בעיר ומחוצה לה, ומהלך דוושה ראשוני שאינו מביא כמעט לתגובה מביא בהמשכו לבלימה חזקה מדי. אופי פעולה זה פוגם בביטחון בנהיגה דינמית ועלול לדרוך את ה־ABS שלא לצורך. לאוונג'ר רק דרגה אחת של בלימה רגנרטיבית שאינה חזקה, מופעלת בלחיצה נוספת על D ומתבטלת בכל התנעה או מעבר מצב בבורר.

ג'יפ אוונג'ר מפרט ונתונים
צילום: אלי שאולי
 

מצב השוק

ג'יפ לקחה בסיס מוצלח של קבוצת סטלנטיס ויצרה רכב פנאי קטן ונעים שנראה מצוין וימשוך גם כאלה המעניקים קדימות לעיצוב מושך ובהקשר של מותג זה גם לדימוי. לזכותו של אוונגג'ר, מעבר לעיצוב המבריק, ביצוע טוב, יכולת דינמית מכובדת, נוחות נסיעה ראויה וביצועים מספקים. לחובתו פריטי אבזור חסרים במחירים המבוקשים, ביצועים בינוניים תחת עומס ובעיקר טווח לא ממש גדול.

המחיר – החל ב־190,000 שקלים; 220,000 שקלים ברכב שנבחן – כאשר מדובר בדגם קטן של מותג יוקרה בכלל, בתקופה זאת בפרט, מאתגר. מבחינת היצרן מדובר במותג יוקרה עם תדמית אופנתית שראויה לפרמיה ובקטגוריה הקטנה אין הרבה מתחרים יוקרתיים. ואכן, הוא קרוב גם למתחרה מבית כמו DS 3 וגם לדגם קרוב אך־לא־חשמלי כמו לקסוס LBX. 

העניין הוא שדגמים חשמליים נוספים ברמות מחיר קרובות וממותגים נכבדים כמו וולוו EX30 או סמארט 1# מציעים ממדים, כוח וטווח גדולים יותר. לאחרים מחירים זולים יותר ואבזור עדיף, ועוד לא דיברנו על דגמי פנאי חשמליים גדולים יותר כמו טסלה Y, שאינם יקרים בהרבה, או על דגמי פנאי עם מנועי בנזין ברמות המחיר האלה. מי אמר שהחיים קלים? 

ג'יפ אוונג'ר סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

@auto_magazine_il ג׳יפ האוונג'ר  הוא רכב פנאי חשמלי מלא הראשון של המותג  שהספיק לזכות בקטגורית רכב השנה באירופה 🥇 לשנת 2023  האוונג'ר מצויד במערכת ההנעה בה עושים שימוש רוב הדגמים החשמליים הקומפקטיים של סטלנטיס: מנוע קדמי המפיק;  156 כ"ס ו-26.5 קג"מ💪🏼 , סוללת 54 קוט"ש (ברוטו) 🔋 וטווח נסיעה של 400 ק"מ💫.  האוונג'ר מצויד במערכת Selec-Terrain 🦎המאפשרת בחירה מבין שישה מצבים שונים, כולל ❄️ , בוץ🍫, חול🏜️ ועוד,  לשיפור האחיזה בתנאי שטח מאתגרים🎢 בתא הנוסעים תמצאו לוח מחוונים מוקרן 📽️ כסטנדרט ("7 או "10.25)  ומולטימדיה עם מערכת Uconnect של ג'יפ🖥️  (על בסיס אנדרואיד אוטומוטיב) עם מסך "10.25, תפעול קולי,  ✅ אנדרואיד אוטו📲 ✅אפל קארפליי   📲 ✅בחיבור אלחוטי 🛜 הכנסו לאתר אוטו לכתבה המלאה  וחייגו 3262* לנסיעת מבחן  #אוטוטוק #viral #טכנולוגיה #אוטו #עיצוב #viraltiktok #חדשנות #רכבחשמלי #מימוןישיר #קניות #lifestyle #l#lifting ♬ original sound - אוטו


*פורסם לראשונה ב- 14/01/2024 - נוספה סקירת וידאו.